אתם חייבים את זה לקורס הדיגיטלי שלכם

תוכן עניינים

אם הגעתם כבר למסקנה שאתם רוצים למכור קורסים אינטרנטיים, הצעד הבא שלכם יהיה לבדוק את הדרכים האפשריות לממש את הרצון הזה.

בסופו של דבר הבדיקה שלכם תסתכם ב-2 אפשרויות:

הסיבה שבעלי עסקים נוטים לכיוון האפשרות השניה היא כי מאמינים שיוכלו לשווק את הקורסים שלהם מהר יותר.

במידה מסוימת זה עשוי להיות נכון.

אבל באיזה מחיר?

המחיר הטכנולוגי

כאשר תארחו את הקורסים האינטרנטיים שלכם בפלטפורמה שיתופית, טובה ככל שתהיה, אתם בעצם מוותרים על בעלות מלאה על המערכת.

זה אומר שאתם תמיד תהיו מוגבלים לפי היכולות של הפלטפורמה בכל נקודת זמן, ותהיו בטוחים שיגיע היום שבו אתם “תגדלו מעבר לפלטפורמה”, אבל אז זה כבר יהיה מאוחר מדי, כי המפתחים של הפלטפורמה לא מתכוונים להוסיף את הפיצ’ר הקטן הזה, שאתם ממש צריכים.

מצד שני, אם הקמתם אתר קורסים עצמאי, בייחוד אם הוא מבוסס מערכת וורדפרס, אתם כמעט אף פעם לא תהיו מוגבלים ביכולות. אין היום כמעט שום פיצ’ר שאי אפשר למצוא לו תוסף. יש אפילו תוספים שנותנים מעטפת כוללת של יכולות. ובמקרה הכי גרוע? פנוים למתכנת שיבנה את הפיצ’ר שאתם רוצים בקוד מותאם לוורדפרס.

מחיר התנאים

כאשר אתם מארחים את הקורסים שלכם על פלטפורמה שיתופית, אתם כפופים למדיניות של אותה פלטפורמה.
למשל מהי מדיניות הביטולים והזיכויים, אילו תכנים אפשר להעלות לפלטפורמה, ובאילו פורמטים והבעלים שלה יכולים לשנות את המדיניות הזו בכל נקודת זמן.

כאשר אתם מחזיקים באתר עצמאי, אתם קובעים את המדיניות ותנאי השימוש, ויכולים לאכוף אותם כרצונכם, כל עוד כמובן, אתם פועלים בהתאם לחוק. מתאים לכם לזכות תלמידים עד 14 ימים? אין בעיה. מתאים לכם להתנות את הזיכוי בעובדה שהתלמיד לא ראה את התכנים? אין בעיה.

מחיר המיתוג

כאשר הקורסים שלכם מתארחים בפלטפורמה שיתופית, אתם לא הבעלים של המותג. זה בא לידי ביטוי במספר דרכים, אבל העיקריות שבהן:

כתובת האינטרנט אליה מגיעים הגולשים

רוב הסיכויים שכתובת האינטרנט של הקורסים שלכם תהיה חלק מהכתובת הכללית של הפלטפורמה.

עיצוב

הסיכוי שתצליחו לעצב את האזור שלכם בפלטפורמה לפי העיצוב של העסק שלכם הוא די נמוך.

שפה

אמנם יש לא מעט פלטפורמות שיתופיות ישראליות, אבל יש גם אחרות מחו"ח שנותנות מענה לבעלי קורסים מישראל. הבעיה היא שהשפה השלטת היא אנגלית, כלומר כל הטקסטים מיושרים לשמאל, ובעברית זה פשוט נראה רע.

כאשר הקורסים שלכם נמצאים באתר שלכם, אתם בונים את המותג שלכם, ולא את המותג של פלטפורמת הקורסים שבה אתם מתארחים. 

אתם קובעים את הצבעים והנראות הכללית, איפה יופיעו האלמנטים השונים באתר, אילו דפים יהיו באתר, באילו שפות ניתן יהיה לקרות את התכנים (אתר וורדפרס מאפשר ריבוי שפות באתר אחד), ועוד.

אתם גם יכולים להחליט שהאתר העסקי שלכם ואתר הקורסים שלכם יהיו בעצמם אותו אתר, וכך לחזק את המותג שלכם.

מחיר התנועה והחשבונות

כאשר אתם מתארחים על פלטפורמה שיתופית, אתם בעצם שולחים תנועה לפלטפורמה, כי כתובת הקורסים שלכם שייכת לפלטפורמה, שעליה אתם מארחים את הקורסים שלכם. זה גורם לכך שאתם מחזקים את הפלטפורמה השיתופית מול גוגל.

בנוסף, כאשר תלמידים נרשמים לקורסים שלכם, הם בעצם נרשמים כמשתמשים בפלטפורמה השיתופית. מה יקרה ביום שתרצו לעזוב?

כאשר הקורסים שלכם נמצאים באתר עצמאי משלכם, בטח ובטח כאשר הוא חלק מהאתר העסקי שלכם, התנועה שמגיעה אליו מחזקת את האתר שלכם מול גוגל.

גם המשתמשים שנרשמים לקורסים שלכם, נרשמים אליכם. אתם הבעלים של חשבונות המשתמש.

המחיר הכספי

המחיר הכספי של שימוש בפלטפורמה שיתופית מתחלק לשניים:

עלות המערכת

פלטפורמות שיתופיות גובות מחיר חודשי או שנתי, שמהר מאוד הופך לא כדאי כלכלית, בייחוד אם צריך לשלם יותר, כדי לקבל גישה לפיצ'רים מתקדמים יותר.

הכנסות

ישנן פלטפורמות שייגבו מכם עמלה מתוך התשלום שמשלם לכם התלמיד. ישנן כאלה שעובדות של עם Paypal, שגובים עמלות סליקה מאוד גבוהות

באתר עצמאי התמונה שונה לגמרי.

נכון שההשקעה הכספית הראשונית בהקמת אתר קורסים עצמאי תהיה גבוהה יותר, אבל מדובר בהשקעה חד פעמית.

ויותר מזה, 100% מההכנסות נשארות אצלכם. אתם רק צריכים לבחור חברת סליקה שתיקח מכם את העמלה הנמוכה ביותר (עמלה סבירה בישראל תהיה 1%-1.2% מסכום התשלום של הלקוח).

אז למה בכל זאת לארח קורסים אינטרנטיים בפלטפורמה שיתופית?

הסיבה העיקרית היא שלהקים עסק זה דבר לא קל בכלל, ואותן פלטפורמות עוזרות להקל על התהליך. בנוסף, גולשים שמבקרים באתרי הפלפורמות הללו כבר מעוניינים ללמוד קורסים אינטרנטיים בנושאים שונים, אז גם את זה מכסות הפלטפורמות השיתופיות.

סיבה נוספת היא הרצון “לחוש את השוק”. יכול להיות שאתם לא בטוחים שיהיה ביקוש לקורס שלכם, או שאתם לא רוצים להסתכן בהוצאה מיותרת. פלטפורמה שיתופית תיתן לכם את הפיתרון הזמין והמיידי, ללא הסיכון בהקמת תשתית קורסים עצמאית משלכם.

לסיכום

את ההבדלים בין פלטפורמת קורסים שיתופית ובין אתר קורסים עצמאי אפשר להמחיש עם דוגמה מעולם הנדל”ן.

האם עדיף לרכוש דירה או לשכור דירה?

בשכירות הנכס לא שלכם. אתם משלמים עליו באופן שוטף, והמשכיר יכול להעלות את שכר הדירה כרצונו.
הקירות לא שלכם. אתם יכולים אולי לצבוע אותם ולתלות עליהם תמונות.
אתם יכולים להכניס תכולה לפי רצונכם, כמעט. אולי לא תוכלו להכניס גריל גז? אולי אי אפשר להחזיק חיות מחמד?
והכי גרוע – אם תפסיקו לשלם, תמצאו את עצמכם ברחוב.

כאשר אתם רוכשים דירה, אתם אמנם משלמים סכום ראשוני גבוה (= עלות הקמת האתר), וככל הנראה גם משכנתא (=עלות האיחסון ואולי כלים נוספים, שהאתר משתמש בהם), אבל אתם לא חייבים דין וחשבון לאף אחד כמעט.
רוצים לשבור קיר ולבנות אחר במקומו? לרוב אין בעיה.
רוצים לעצב את הדירה, שתתאים לצרכים שלכם? אין בעיה.
רוצים להחזיק חיית מחמד? אין בעיה.

אם אין לכם בעלות על הפלטפורמה, אתם עושים אאוטסורסינג למרכיבים עסקיים קריטיים, וזה סיכון גדול מאוד.

הדעות בנושא הזה חלוקות ומגוונות (ואני בהחלט מכבד כל דעה, גם אם היא מנוגדת לדעתי), אבל כבעל עסק אני יכול לומר לכם בוודאות, שלא הייתי רוצה שפלטפורמה אחרת תיקח בעלות על הלקוחות שלי, על הקורסים שלי וגם תקבע אילו תכנים אני יכול להעלות לקורסים ואילו תכנים לא. גם לא הייתי רוצה להתפשר על פיתוח העסק שלי לפי היכולות של פלטפורמת הקורסים השיתופית, אלא להיות זה שקובע את קצב ההתקדמות, שמתאים לי ולעסק שלי.

אם המטרה שלכם היא למכור קורסים אינטרנטיים ולבנות עסק שמעניק לכם שליטה מלאה ויכול לגדול לאורך זמן, אז לא מומלץ להיות נתונים לחסדיה של הפלטפורמה השיתופית, וכדאי לבחור בפיתרון של אתר עצמאי למכירה וניהול של קורסים אינטרנטיים.

שתפו את הפוסט

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

בטוח שיעניין אתכם גם...

סמינר יומי לעסקים

תכנית 6 השלבים לבניית שיתוף פעולה ריווחי

מחזור מס' 6 של

סמינר שיתופי פעולה

יוצא לדרך!