מודל עסקי זוהי תכנית המתארת כיצד חברה פועלת, מייצרת הכנסות ויוצרת ערך ללקוחותיה. מודל עסקי מקיף את המרכיבים והאסטרטגיות העיקריות של האופן שבו העסק מספק את המוצרים או השירותים שלו, מקיים אינטראקציה עם לקוחות ומקיים רווחיות.
הוא גם מתאר כיצד חברה יוצרת ערך על ידי מענה לצרכי הלקוח או פתרון בעיות ספציפיות, מגדיר את הצעת הערך לקהל היעד שמבדלת את החברה מהמתחרים, כולל אסטרטגיות תמחור, שיווק, הפצה, עלויות ועוד.
למודל עסקי יש השפעה משמעותית על אסטרטגיות ופעילויות שיווקיות.
איך מודל עסקי משפיע על תהליכי השיווק
המודל העסקי קובע את שוק היעד ופלחי הלקוחות שהחברה שואפת לתת להם שירות. זה משפיע על המסרים השיווקיים, הערוצים והטקטיקות המשמשות כדי להגיע לקהל היעד ולתקשר איתו ביעילות.
המודל העסקי מגדיר את הצעת הערך הייחודית שהחברה מציעה ללקוחותיה. הצעת ערך זו הופכת לבסיס לתקשורת שיווקית, תוך הדגשת היתרונות והבידול של המוצר או השירות המשווקים.
המודל העסקי קובע את מבנה התמחור והאסטרטגיה. בין אם מדובר בספק בעלות נמוכה או במותג פרימיום, גישת התמחור משפיעה על המסרים השיווקיים והמיצוב. מבצעי מחירים, הנחות או אסטרטגיות מושפעים גם הם מהמודל העסקי.
המודל העסקי מכתיב את ערוצי ההפצה המשמשים לאספקת המוצר או השירות ללקוחות. הדבר משפיע על החלטות שיווקיות הקשורות לבחירת ערוצים, לוגיסטיקה, ניהול מלאי והבטחת זמינות ונגישות מיטביים ללקוחות.
המודל העסקי קובע את זרמי ההכנסות והמשאבים הכספיים העומדים לרשות החברה. זה משפיע על הקצאת תקציב השיווק. צוות השיווק חייב ליישר את התוכניות והאסטרטגיות שלו בתוך המגבלות הפיננסיות שנקבעו על ידי המודל העסקי.
המודל העסקי משפיע על אסטרטגיות גיוס ושימור לקוחות. זה קובע אם החברה מכוונת ללקוחות חדשים או מתמקדת יותר בעסקים חוזרים מלקוחות קיימים. לאחר מכן מותאמים מאמצי השיווק למשיכת לקוחות חדשים או לטיפוח ושימור הלקוחות הקיימים.
המודל העסקי עוזר להגדיר את מיצוב המותג בשוק. הוא קובע אם החברה ממצבת את עצמה כאופציה משתלמת, מותג יוקרה, ספק פתרונות או חדשני. פעילויות שיווקיות, כולל הודעות חזותיים וזהות מותג, מעוצבות בהתאם.
המודל העסקי עשוי לכלול שותפויות או שיתופי פעולה עם עסקיים אחרים. זה יכול להשפיע על פעילויות שיווק באמצעות קידום מכירות משותף, יוזמות מיתוג משותף, או מינוף רשתות שותפים כדי להגיע לקהלים חדשים.
המודל העסקי קובע את המטרות והיעדים להצלחת החברה. יעדים אלו מתורגמים לרוב למדדי שיווק המודדים את האפקטיביות של מאמצי השיווק. המודל העסקי קובע אילו מדדים הם הרלוונטיים ביותר, כגון עלות רכישת לקוח, ערך חיי הלקוח או החזר על השקעה בשיווק.
מרכיבים חשובים שיש לקחת בחשבון בעת כתיבת מודל עסקי
ניתוח שוק
- כתבו במדויק מי קהל היעד
- כתבו נתונים ותובנות על גודל שוק ופוטנציאל צמיחה
- בחרו נישה: הפערים או הצרכים שאינם מטופלים בשוק
הצעת ערך
- הגדירו בבירור את הצעת הערך הייחודית המייחדת את העסק שלכם
- הסבירו כיצד המוצר או השירות שלכם פותרים בעיות של לקוחות
- הסבירו כיצד המוצר או השירות שלכם פותרים בעיות של לקוחות – הציגו את היתרונות והיתרונות שהלקוחות מפיקים מההצעה שלכם
הכנסה
- תארו את אופן ההכנסה מהמוצר/שירות
- הסבירו את אסטרטגיית התמחור וכיצד היא מתיישרת עם ערך ללקוח
- הציגו את הפוטנציאל לצמיחת הכנסות
יתרון תחרותי
- הדגישו את היתרון התחרותי שלכם וכיצד הוא מבדיל את העסק שלכם
- הציגו ניתוח תחרותי, המציג את נקודות החוזק והחולשה של המתחרים
- הסבירו כיצד המודל העסקי שלכם מקיים ומחזק את היתרון התחרותי שלכם
קשרי לקוחות
- הסבירו כיצד אתם מגיעים ללקוחות, מתקשרים עם הלקוחות
- הקפידו להציג עדויות וסיפורי הצלחה של לקוחות
מדדי הצלחה
הציגו מדדי ביצועים שתומכים בהצלחה:
- עלות רכישת לקוח
- ערך חיי לקוח
- שיעורי המרה
- גידול בהכנסות ורווחיות
אפשרויות צמיחה
- הציגו פלחי שוק נוספים לצמיחה
- הציגו אפשרויות לשיתופי פעולה
לסיכום
המודל העסקי מספק את הבסיס וההקשר לאסטרטגיות ופעילויות שיווקיות. הוא מעצב את שוק היעד, הצעת הערך, התמחור, ערוצי ההפצה, גיוס לקוחות ואסטרטגיות שימור.
על ידי התאמה של מאמצי השיווק למודל העסקי, חברות יכולות להגיע ביעילות ללקוחות היעד שלהן ולערב אותן, לבדל את עצמן מהמתחרים ולהשיג את יעדיהן.