כאשר רוצים להקים ו/או לנהל אתר שישרת את תהליכי השיווק האינטרנטיים, חשוב לשים לב למספר דברים שחייבים להיות כלולים באתר העסקי.
במהלך עבודתי עם בעלי עסקים רבים, שמתי לב שישנן טעויות שחוזרות על עצמן.
מאמר זה הוא הראשון מתוך שניים שיסקרו את הטעויות הללו וכיצד תוכלו להימנע מהן.
העדר מטרה ברורה לאתר
כאשר בעל עסק ניגש למלאכת הקמת האתר העסקי שלו, עליו להגדיר מראש לאיזה קהל יעד הוא פונה ובהתאם לכך לתכנן את מבנה האתר.
בעלי עסקים רבים מקימים אתר שהם עצמם אוהבים, ולהם הוא נראה טוב.
טעות חמורה!!!
כאשר מתכננים אתר, חייבים להכניס אליו אלמנטים ש”מדברים” לקהל היעד.
דבר נוסף, שבעלי עסקים שוכחים לשאול את עצמם זה “למה שהגולש יפנה דווקא אלי?”.
אני לא רוצה להיכנס כאן לנושא של מיתוג העסק, אבל כאשר מתכננים אילו תכנים יועלו לאתר, חייבים לדאוג להעלות תכנים שיציגו את הבידול שלנו מול המתחרים, ובעצם יענו על השאלה “למה אני”.
אי ביצוע מחקר מילות מפתח
קהל היעד של העסק מדבר בשפה מסוימת ובמונחים ספציפיים, וכך הוא גם מחפש את הפתרונות, שהוא זקוק להם, בגוגל.
חשוב מאוד לדאוג שהתכנים באתר יכילו את מילות המפתח וביטויי המפתח שבהם קהל היעד של העסק משתמש ולא את אלה שאנחנו, כבעלי עסק, חושבים שצריך לשים.
השתמשו בכלי מילות המפתח של גוגל ובדקו באיזו שפה מדבר הקהל שלכם.
לדוגמא, האם הוא מחפש “דיקור סיני” או “טיפול בכאבי ראש”. אין טעם “להפציץ” את האתר בביטוי “דיקור סיני” כאשר בפועל מה שמעניין את קהל היעד הוא פתרון לכאבי ראש.
העדר ניווט ברור לגולשים
כאשר מתכננים את התפריטים באתר, חייבים לדאוג ששמות הכפתורים יעידו על מה נמצא אחרי הקליק.
אם כתבנו “אודות” הגולש יצפה למצוא מידע על החברה/העסק ולא עמוד מכירה למוצר או שירות כלשהו.
מומלץ לשים תפריט בחלק העליון של האתר, וגם בחלק התחתון שלו. אבל לא מומלץ לחזור על אותם כפתורים בשניהם.
שימו בתפריט התחתון קישורים כמו תנאי שימוש, צור קשר ומפת אתר. זה יספיק בהחלט.
אם כבר עלה עניין מפת האתר, כדאי מאוד שתהיה באתר שלכם אחת כזו. זה טוב גם מול גוגל, וגם מול הגולשים (מסתבר שישנם גולשים שמשתמשים במפת האתר כדי לנווט בעמודי האתר)
עיצוב מוגזם
אני מאמין שעיצוב אתר צריך להיות פשוט ככל האפשר, ללא פירוטכניקה מיותרת, שתסיח את תשומת הלב של הגולש מהעיקר – תכני האתר.
לדעתי עיצוב טוב של אתר יכיל תמונת כותרת עליונה עם שם העסק, לוגו וסלוגן (אפשר לשים גם פרטי יצירת קשר, אם מתאים), תפריט עליון, סרגל צדדי שמכיל הצטרפות לרשימת תפוצה וחיבור למדיה החברתית (במאמר הבא אתייחס לזה), והחלק העיקרי של העמוד יכיל את תכני האתר.
כשאני מעלה את הנושא של הפירוטכניקה המיותרת, הרבה שואלים אותי למה הכוונה. ובכן, לדעתי, אתר עסקי צריך להמעיט באלמנטים גרפיים שזזים על המסך. זה לא מועיל, ואפילו פוגע בקשב של הגולש.
לא לאפשר לגולשים להצטרף לרשימת תפוצה
אני בטוח ששמעתם לא מעט, שהכסף נמצא ברשימת התפוצה. ובכן, זו לא קלישאה. רשימת התפוצה של העסק היא, פחות או יותר, הדרך היחידה של בעל העסק לשמור על קשר עם הלקוחות והלקוחות הפוטנציאלים שלו.
אם לא תדעו לקבל פרטים בסיסיים כמו דואר אלקטרוני ושם (או לכל הפחות רק דואר אלקטרוני), לא תוכלו לשמור על קשר ולפתח מערכת יחסים עם הלקוחות שלכם.
שימו ברחבי האתר מספיק אפשרויות לגולשים שלכם להצטרף לרשימה שלכם, תמורת מתנה חינמית.
בעניין המתנה, נתקלתי לא פעם בבעלי עסק שהציעו מתנה חינמית מעולה, אבל לא קשורה לתחום העיסוק שלהם. הייתה להם רשימה גדולה מאוד, אבל לא של קהל היעד הרלבנטי להם. דאגו שהמתנה תהיה קשורה לתחום העיסוק שלכם.
העדר חיבור למדיה חברתית
בעידן המדיה החברתית, שבו כל אחד מעלה סטטוסים לפרופילים החברתיים שלו, חלק גדול מאוד מהתנועה לאתר מגיע מאותן רשתות חברתיות (תנועה ויראלית).
המדיה החברתית מאפשרת לנו גם להיחשף בפני אנשים שאינם במעגל הקשרים הראשון שלנו, ולכן חשוב שיהיו באתר כפתורי שיתוף ומעקב במידה החברתית.
כפתורי השיתוף מאפשרים לגולש שקורא תכנים באתר שלנו לשתף אותם בקלות עם החברים שלו במדיה החברתית. התוצאה של השיתוף הזה היא תנועה רבה יותר לאתר שלנו, כיוון שכל שיתוף מהאתר מכיל גם קישור אליו, או אל עמוד ספציפי בו.
יחד עם כפתורי השיתוף, האתר העסקי חייב להכיל גם כפתורי מעקב. המטרה של כפתורי המעקב היא לאפשר לגולשים באתר להישאר מעודכנים בפעילויות העסקיות השונות שלנו במדיה החברתית.
שימו באתר כפתורי מעקב בכל הרשתות בהן יש לכם פרופילים. בין אם מדובר בלייק לעמוד העסק בפייסבוק ובין אם מדובר בהרשמה לערוץ היוטיוב וכדומה.
העדר תכנים עשירים ובעלי ערך
לא מעט בעלי עסקים חושבים (ובצדק) שמטרת האתר היא למכור את המוצרים והשירותים שלהם, אבל בעידן שלנו, המכירה מתבצעת על ידי מתן ערך אמיתי ובחינם לגולשים, באמצעות מאמרים, סרטונים, תמונות, או כל דרך אחרת שבה הגולש יוכל לקבל ערך אמיתי מבלי לשלם כסף.
לכן, עליכם לדאוג לעדכן את האתר שלכם בתכנים חדשים, לפחות פעם בשבוע.
התכנים הללו יעזרו לכם למשוך את קהל היעד לאתר, הם גם יעזרו לכם להחזיר אותו לאתר, אחרי שביקר בו לפחות פעם אחת. אותם תכנים גם יעזרו לאתר להתקדם בתוצאות החיפוש, כי גוגל אוהב אתרים מעודכנים שמתעדכנים באופן קבוע.
לא פעם אני נשאל “אבל אם אתן את התכנים הטובים ביותר שלי בחינם, למה שאנשים ישלמו לי כסף”. התשובה שלי לשאלה הזו היא “בדיוק בגלל זה”. כלומר, אל תפחדו לתת את התכנים הטובים ביותר שלכם באתר, כי בסופו של דבר הם אלה שיגרמו לקהל היעד שלכם לבטוח בכם מספיק כדי לשלם לכם כסף.
כאשר אתם ניגשים למלאכת הקמת האתר העסקי שלכם, חשוב שתבדקו לאיזה קהל יעד הוא אמור לפנות, ותדאגו שהוא יענה לצרכים שמכתיב קהל היעד הזה.